Versie (1) oktober 2016

  1. Algemeen: definities en vindplaats
    1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten die de Stichting Rechtswinkel
    Amsterdam (hierna: ‘de Rechtswinkel’) is gevraagd te leveren.
    1.2. De Rechtswinkel is een rechtspersoon naar Nederlands recht, conform artikel 2:3 van het
    Burgerlijk Wetboek,
    met als doelstelling het bieden van zo toegankelijk mogelijke juridische hulp aan sociaal en/of
    economisch zwakkeren, conform haar Statuten (zie Statuten artikel 2.1).
    1.3. De in artikel 1.2 vermelde doelstelling wordt bereikt namens de Rechtswinkel door het geven van
    rechtshulp door studenten van een universiteit in Nederland die op vrijwillige basis verbonden zijn aan
    de Rechtswinkel (hierna: de Rechtswinkeliers), zelfstandig opererend, in tweetallen, onder toezicht of
    begeleiding van een Advocaat, die op vrijwillige basis verbonden is met de Rechtswinkel (hierna: de
    Advocaat). De Rechtswinkeliers zijn vrijwilligers die op parttime basis werkzaamheden verrichten voor
    de Rechtswinkel.
    1.4. In deze algemene voorwaarden zal met de term Cliënt bedoeld worden eenieder die een beroep
    doet op de dienstverlening van de Rechtswinkel, hetzij telefonisch, hetzij in persoon.
    1.5. Deze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam en
    zijn tevens gepubliceerd op de website van de Rechtswinkel alsook fysiek aanwezig op het adres van
    de Rechtswinkel en kunnen, indien gewenst, aan de Cliënt ter hand worden gesteld voorafgaande
    aan of tijdens het bezoek bij het inloopspreekuur van de Rechtswinkel.
    1.6. De Rechtswinkel behoudt zich het recht voor om een of meer bedingen van deze algemene
    voorwaarden eenzijdig te wijzigen.
    1.7. Indien een bepaling uit deze algemene voorwaarden nietig blijkt, tast dit de geldigheid en werking
    van de rest van deze algemene voorwaarden in het geheel niet aan. De Rechtswinkel zal de nietige
    bepaling vervangen door een bepaling die geldig is en die gezien de aard en het doel van de
    overeenkomst zoveel mogelijk overeenkomt met de nietige bepaling.
    1.8. De dikgedrukte koppen, aanduidende de paragrafen van de algemene voorwaarden zijn slechts
    bedoeld ter bevordering van de leesbaarheid van de artikelen en zijn slechts indicatief. Hieraan
    kunnen dus geen rechten worden ontleend.
  2. Werkwijze
    2.1. De Rechtswinkel werkt ten behoeve van de dienstverlening als bedoeld in artikel 1.3 met twee
    wijzen van contact:
    ● Het telefonisch spreekuur: iedere maandag tot en met vrijdag van 10.00 uur tot 17.00 en
    voorts iedere dinsdagavond van 18.30 tot 21.00 uur.
    ● Het inloopspreekuur: iedere woensdag en donderdag van 18.00 uur tot 19.30 uur.
    Slechts onder bijzondere omstandigheden, deze ter beoordeling van de Rechtswinkel, zal een
    afspraak gemaakt kunnen worden op een andere wijze en/of op andere tijdstippen dat op
    voornoemde wijzen en bijbehorende tijdstippen.
    2.2. Naar aanleiding van de contactmomenten onder 2.1 richt de Cliënt verdere communicatie aan de
    Rechtswinkeliers die de zaak hebben aangenomen aan het e-mailadres
    is@rechtswinkelamsterdam.nl.
    Onder geen beding wordt een dienst verleend naar aanleiding van het aanschrijven van de
    Rechtswinkel op haar e-mailadres(sen) zonder dat hier een in artikel 2.1 genoemd contactmoment
    aan vooraf is gegaan. Een dusdanig verzoek leidt niet tot het verworden van Cliënt als bedoeld in
    artikel 1.4.
    2.3. Verzoeken om dienstverlening worden geacht gericht te zijn aan de Rechtswinkel en niet aan
    individuele personen die met de Rechtswinkel verbonden zijn, ook niet als het verzoek direct aan een
    individu wordt gericht. De toepassing van artikel 7:404 en 7:407 lid 2 Burgerlijk Wetboek is
    uitgesloten. Onder “individuele personen die met de Rechtswinkel verbonden zijn” wordt verstaan:
    werknemers, Rechtswinkeliers, het Dagelijks Bestuur van de Rechtswinkel, adviseurs van de
    Rechtswinkel, groepsmaatschappijen van de Rechtswinkel.
    2.4. De in artikel 1.3 omschreven dienstverlening zal aan de Cliënt steeds verleend worden door
    minstens twee Rechtswinkeliers tezamen. Als een betrokken Rechtswinkelier een zaak overdraagt
    aan een of meerdere andere Rechtswinkeliers, stelt zij de Cliënt hiervan binnen een redelijke termijn
    in kennis.
    2.5. Het is niet mogelijk voor de Cliënt om op elk gewenst tijdstip contact op te nemen met de
    Rechtswinkeliers om antwoord te krijgen op een vraag, ook niet gedurende de in artikel 2.1
    voornoemde tijdstippen. De Rechtswinkeliers streven er evenwel naar om zo spoedig mogelijk contact
    met de Cliënt op te nemen.
    2.6. De Cliënt verstrekt de benodigde informatie en documenten zo spoedig mogelijk aan de
    Rechtswinkeliers en/of de Rechtswinkel. Indien de Cliënt, naar het inzicht van de Rechtswinkeliers,
    niet (alle) benodigde informatie en/of documentatie tijdens het telefonisch spreekuur kan verschaffen,
    of deze telefonisch inzichtelijk kan maken, kan hem worden verzocht deze of andere dan wel
    aanvullende documenten mee te nemen naar het inloopspreekuur.
    2.7. Het al dan niet opvolgen van het advies van de Rechtswinkeliers, ongeacht waar of wanneer dit
    verstrekt wordt, is de verantwoordelijkheid van de Cliënt.
    2.8. De werkzaamheden van de Rechtswinkel zijn in beginsel gratis. Indien kosten gemaakt moeten
    worden dan wel deze kosten onlosmakelijk verbonden zijn met het verlenen van de dienst als bedoeld
    in artikel 1.3 is de Cliënt gehouden tot het vergoeden of voorschieten van deze kosten, na verzoek
    hiertoe van De Rechtswinkel onder vermelding van de kostenpost en de wijze van betaling. Indien de
    Cliënt deze kosten niet tijdig voldoet, mag de Rechtswinkel de dienstverlening staken.
  3. Criteria voor en bij het behandelen van een zaak
    3.1. De Rechtswinkel is niet verplicht om een zaak aan te nemen. Rechtswinkeliers kunnen beslissen
    om een zaak niet in behandeling te nemen. Dit kan bijvoorbeeld in geval een van de omstandigheden
    van onderstaande niet-limitatieve opsomming zich voordoet:
    ● De Cliënt verzwijgt of verstrekt opzettelijk of stelselmatig onvoldoende of onjuiste gegevens
    die relevant zijn voor de dienstverlening in de zin van artikel 1.3;
    ● De Cliënt weigert stelselmatig en zonder vermelding van gronden aan een ontstane
    betalingsverplichting als bedoeld in artikel 2.7 te voldoen.
    ● De Cliënt vertoont agressie op, tijdens of na het inloopspreekuur, gericht tegen
    rechtswinkeliers en/of het Dagelijks Bestuur en/of een Advocaat en/of andere cliënten of
    bezoekers van de Rechtswinkel.
    ● De zaak betreft geheel of gedeeltelijk een niet-juridische aangelegenheid;
    ● De zaak betreft een rechtsgebied waarin de Rechtswinkel geen rechtshulp biedt. Uitgesloten
    rechtsgebieden zijn onder andere fiscaal recht, vreemdelingenrecht, Intellectueel
    Eigendomsrecht, (bijzonder) bestuurlijk boeterecht en strafrecht;
    ● De zaak overschrijdt de competentiegrens voortvloeiend uit de aansprakelijkheidsverzekering
    van de Rechtswinkel ten bedrage van €5000,- en/of andere (al dan niet informele) criteria
    waarop de Rechtswinkel haar behandelingsbeleid stoelt.
    ● Er bestaat naar het oordeel van de Rechtswinkeliers een (te) lage kans op een voor de Cliënt
    tot wezenlijk voordeel strekkende uitkomst op het moment van het aannemen van de zaak.
    3.2. Indien een zaak wordt aangenomen door de Rechtswinkel, dient Cliënt een volmacht te verlenen
    aan de Rechtswinkel ten behoeve van de dienstverlening. Het machtigingsformulier wordt
    aangeboden na het inloopspreekuur en dient door Cliënt te worden ingevuld en ondertekend.
  4. Doorverwijzing naar de Advocaat
    4.1. Rechtswinkeliers kunnen de zaak doorverwijzen naar de Advocaat, waarna de Advocaat de zaak
    verder zal behandelen. De Rechtswinkeliers kunnen de zaak van de Cliënt bij de Rechtswinkel na
    deze doorverwijzing sluiten.
    4.2. De Cliënt heeft bij de doorverwijzing geen vrije keuze in wat betreft de bij de Rechtswinkel
    aangesloten Advocaten. Aan een doorverwijzing (of het achterwege laten daarvan) kan de Cliënt
    geen rechten ontlenen.
    4.3. Ook de Advocaat heeft het recht de zaak niet aan te nemen conform diens eigen criteria voor zijn
    dienstverlening, al dan niet neergelegd in eigen algemene voorwaarden.
    4.4. Indien wordt besloten tot een doorverwijzing, zullen de Rechtswinkeliers de Cliënt zo spoedig
    mogelijk berichten over het besluit tot doorverwijzing van de zaak naar de Advocaat met vermelding
    van diens relevante gegevens.
  5. Aansprakelijkheid
    5.1. Individuele personen die met de Rechtswinkel verbonden zijn zijn niet persoonlijk aansprakelijk.
    5.2. De Rechtswinkel is niet aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit of in verband met de
    uitvoering van werkzaamheden. De in dit artikel bedoelde beperking of uitsluiting van de
    aansprakelijkheid geldt niet voor zover er sprake is van schade die het rechtstreekse gevolg is van
    bewuste roekeloosheid of opzet.
    5.3. De Rechtswinkel is voorts niet aansprakelijk tot vergoeding van enige schade indien de Cliënt op
    het moment, waarop de vermeende gebeurtenis waardoor schade intreedt zich voordoet, in gebreke
    is met de nakoming van enige verplichting tegenover De Rechtswinkel.
    5.4. Als de Rechtswinkel in verband met de dienstverlening voor de Cliënt een derde inschakelt die
    niet met de Rechtswinkel is verbonden, is de Rechtswinkel niet aansprakelijk voor een fout gemaakt
    door die derde. De Cliënt geeft de Rechtswinkel de bevoegdheid om namens de Cliënt een
    aansprakelijkheidsbeperking te aanvaarden die die derde bedingt.
    5.5. De aansprakelijkheid van de Rechtswinkel is in ieder geval beperkt tot het bedrag van de
    uitkering van de verzekeraar van de Rechtswinkel in het desbetreffende geval.
    5.6. Een vordering tot schadevergoeding moet binnen één jaar nadat de Cliënt bekend is geworden
    met de schade en de aansprakelijkheid van de Rechtswinkel worden ingesteld, op straffe van verval.
  6. Behandeling van klachten
    6.1. Indien er bij de Cliënt ontevredenheid bestaat over de dienstverlening als bedoeld in artikel 1.3,
    bespreekt de Cliënt dit zo snel mogelijk als klacht met de Rechtswinkeliers die de zaak in behandeling
    hebben (genomen).
    6.2. Indien de klacht niet is gericht op de Rechtswinkeliers die de zaak in behandeling hebben
    (genomen), richt de Cliënt de klacht per post of via info@rechtswinkelamsterdam.nl aan het Dagelijks
    Bestuur van de Rechtswinkel. Daarna neemt het Dagelijks Bestuur contact op met de Cliënt.
  7. Registratie van gegevens
    7.1. De Rechtswinkel verwerkt de persoonsgegevens van de Cliënt in overeenstemming met de
    geldende wet- en regelgeving.
    7.2. Gegevens worden niet aan derden verstrekt, tenzij dit nodig is voor de dienstverlening zoals
    omschreven in artikel 1.3.
  8. Derdenwerking
    8.1 Individuele personen die met de Rechtswinkel verbonden zijn of waren en hun rechtsopvolgers
    kunnen een beroep doen op deze algemene voorwaarden.